V-ați pus vreodată întrebarea de ce cântăreții de muzică clasică pot interpreta o lucrare vocală fără sa aibă nevoie de amplificare și cum reușesc ei să cânte și să acopere cu volumul vocii lor o orchestră și un cor de 200 de persoane? Dar oare de ce în muzica ușoară, pop, rock, jazz sau musical este nevoie de microfon? De fapt ce se studiază în canto clasic? Dar în canto pop? Care sunt diferențele vocale dintre cele două genuri? Pentru artiștii vocali, vocea de cap sau vocea de piept (head voice si chest voice) sunt termeni comuni, dar știți voi oare ce înseamnă aceste cuvinte?
Instrumentele, după cum știți, au cutie de rezonanță, placa de rezonanță sau în cazul instrumentelor de suflat și nu numai, o variantă de producere, amplificare și evacuare a sunetului. Vocea umană, un „instrument” complex, are două cutii de rezonanță: cutia craniana (capul) și cutia toracică (pieptul).
Cathrine Sadolin, în tratatul ei de tehnică vocală „Complete Vocal Technique” face o clasificare interesantă a registrelor vocale pe care o redau mai jos:
Clasificarea registrelor vocale
Ambitus/ registers/PITCH
1.sub-register
2.chest-register
3.mixed register
4.head-register (woman) or falsetto (men)
5.flute-register (woman) / high falsetto (men)
Vocea de cap în Canto clasic
În canto clasic, vocea este studiată aproape în exclusivitate în emisia vocii de cap.
Mai exact studiul în canto clasic se ocupă de impostație. Impostația este poziționarea sau trimiterea sunetului în cutia craniană (vocea de cap) care are în componența ei șase cavități numite sinusuri sau în termeni vocali, rezonatori. Practic, studiul în canto clasic constă în plasarea (impostarea) sunetului produs de corzile vocale în cele trei perechi de sinusuri. Cele 3 perechi de rezonatori (sinusuri) sunt: rezonatorii maxilari, poziționați la baza maxilarului superior, rezonatorii etmoidali așezați în spatele piramidei nazale (de o parte si de cealaltă) și rezonatorii frontali localizați în partea mediana a frunții, deasupra nasului.
Cum vă spuneam, în studiul muzicii vocale clasice, sunetele produse sunt direcționate spre aceste cavități numite sinusuri sau rezonatori și cu cât mai bine atinse aceste zone cu atât vibrația sunetelor este mai puternică și sunetul se amplifică (se aude mai tare). Mai pe întelesul tuturor, sunetul trecut prin aceste găuri ale capului se aude foarte tare.
Vocea de cap în Canto pop
În canto pop însă, studiul vocii de cap nu este atât de mult legat de impostația vocii, care prin plasarea în rezonatori devine extrem de metalică și ar deveni puternic contrastantă cu celelaltă emisie folosită în canto pop – chest voice, dar de multe ori cu elevii mei lucrez și impostație pentru o mai sigură plasare a sunetului în rezonatori dar și pentru întărirea sonorității vocii de cap, însă în doze mici și mai ales pentru deprinderea emisiei și obișnuirea cu senzațiile create de folosirea cavităților capului.
Senzația pe care trebuie să o simțim când cântăm în head voice trebuie să fie de vibrație în zona capului. Cu cât rezonatorii sunt folosiți mai mult, vibrația capului devine mai intensă și e posibil să simțiți o ușoară amețeală. Sunetele în vocea de cap neimpostată și care sunt cel mai des folosite și în canto pop sunt nonmetalice. Cu cât impostăm mai mult vocea cu atât ea se va auzi mai tare.
Avantaje ale vocii de cap în canto pop
De ce să folosim vocea de cap în canto pop? Pentru că în primul rând are o altă culoare timbrală și prin schimbările de emisie aducem mai multă culoare frazei muzicale vocale. Pe de altă parte atunci când avem de cântat note foarte înalte, vocea de cap poate rezolva cu ușurintă executarea lor fără un efort vocal major. Este important și că folosind emisia head voice folosim altă musculatură a aparatului fonator și astfel odihnim musculatura folosită în celelalte emisii: chest, nasal sau belt.
Este categoric cea mai comodă emisie vocală. Sunt sigură că știți și ați simțit de multe ori ca după ce cântați în vocea de piept și la un moment dat aveți o notă de cântat în voce de cap, atunci cand reveniți la vocea de piept vă simțiți mai odihniți.
Toate vocalele pot fi executate în head voice așa încât nu există interdicții ca în belt voice care poate fi executat în acut doar pe vocalele E si A. De asemenea nu există limite de ambitus.
Variante ale head voice în canto pop
În canto pop vocea de cap se poate folosi în două variante: vocea de cap cu aer și vocea de cap fără aer.
Foarte important de știut este că singura emisie care permite adăugarea aerului în timpul cântatului este head voice! Nici o altă emisie nu permite adăugarea aerului pentru ca este nocivă corzilor vocale, de fapt aerul suprapus pe alte emisii este un semn de îmbolnăvire a corzilor.
Dintre artiștii care folosesc foarte des emisia head voice i-aș enumera pe Sam Smith, Mariah Carey, Whitney Houston, Christina Aguilera, Britney Spears, Justin Timberlake, Michael Jackson, Bee Gees, Duffy, Miley Cyrus, Adele și mulți mulți alții.