Respirația

Respirația

Este prima informație pe care elevul o primește la ora de canto.

Aș vrea să condensez articolul despre respirație cât mai mult, pentru că este destul de vast subiectul și destul de… vast!
În Canto clasic respirația corectă este esențială, pentru că frazele muzicale dintr-o arie sunt lungi și pauzele de respirație sunt destul de rare…

În canto pop tu faci regulile și de multe ori poți fura niște guri de aer, însă e foarte bine să respiri corect pentru o frază bine susținută!

Știai că femeile respiră diferit de bărbați?

Bărbații respiră intercostodiafragmatic, iar femeile respiră toracic.

De ce respirăm diferit și „greșit”?

Pentru că femeia a fost creată să creeze la rândul ei și pentru ca să nu afecteze copilul din pântece, Dumnezeu a obligat-o să respire altfel decât bărbații!
Adică în respirația intercostodiafragmatică, diafragma se deplasează în jos și apasă zona abdominală, care la rândul ei apasă sarcina. În respirația toracică, diafragma nu se deplasează și deci nu deranjează bebelușul din pântecele mamei!
Există, desigur, mai multe tipuri de respirație: toracică, intercostală, abdominală, dar cea mai folosită este intercostodiafragmatica sau respirația totală.
Am cunoscut un bariton coreean care respira abdominal și avea cea mai lungă frază pe care am auzit-o vreodată, însă pentru că abdomenul lui se dilata excesiv de mult, mi s-a părut destul de inestetică această variantă.
Și bărbații au totuși nevoie de exerciții de respirație pentru mărirea volumului de aer inspirat.

Câteva trucuri pentru conștientizarea respirației totale:

– te întinzi pe spate și respiri gândindu-te să trimiți aerul în zona intercostală, abdominală sau a plămânilor. În mod natural, spatele trebuie să atingă podeaua.
– privește-te în oglindă și încearcă în timpul respirației să nu umfli toracele, să nu ridici umerii și încearcă să direcționezi tot aerul inspirat în zona abdominală sau costală, a plămânilor.
– trebuie să simți cum te umfli în zona abdominală și a plămânilor ca un burduf de acordeon.

Diafragma desparte zona toracică de cea abdominală. Este un mușchi care trebuie antrenat pentru o bună susținere a sunetului. Are un rol foarte important în atacarea sunetului și menținerea lui fermă.

Cum conștientizăm locul diafragmei?

– mirosim în reprize o floare (o respirație foarte scurtă și rapidă)
– respirația de cățeluș obosit (inspirare – expirare foarte rapide pe gură sau pe nas)
– extensii și aplecări pentru întărirea mușchiului diafragmei sau în poziție culcată, ridicări ale ambelor picioare la 45 de grade și coborârea lor ușoară (aici doare!!!!)

Cam asta este sinteza pe care am reușit să o fac și sunt sigură că vei mai găsi și alte exerciții de respirație. Dacă nu, te rog să-mi scrii pe mădălina@artmusic.ro și pot să-ți mai trimit câteva!

E bine să faci cu regularitate 5 minute pe zi de exerciții de respirație timp de o lună și cu siguranță vei reuși să înțelegi respirația intercostodiafragmatică sau respirația totală!

Succes!

Articole pe categorii

Ultimele articole

Share:

Share on facebook
Share on twitter