Efectele vocale

Efectele vocale

După respirație și fixarea emisiilor, următorul capitol important al tehnicii vocale îl reprezintă subiectul efectelor vocale.

Ce sunt efectele vocale?

În general sunt particularități ale unei voci, elemente de înfrumusețare a frazei cântate sau zgomote produse în diferite niveluri ale tractului vocal, pe care le putem îmbina cu sunetele cântate în diverse emisii, rezultând o frază muzicală interesantă și plină de culoare. Practic efectele unei voci sunt exact ca și decorațiunile dintr-o casă! Sunt voci cu o amprentă personală atât de puternică și asta doar datorită adăugării unor efecte frumos îmbinate, care dau o notă personală interpretării.

Înainte de a înșirui și de a explica fiecare efect vocal, este important de știut că ele se execută doar într-o manieră comodă pentru tractul vocal. În cazul în care simțiți orice iritare sau senzație de sugrumare în cazul ridicării laringelui, și în general orice durere la nivelul gâtului, acestea sunt semne ale unei execuții incorecte și este bine să vă opriți sau să cereți sfatul unui Vocal Coach.

Care sunt efectele vocale?

1. Vibrato

Este cel mai comun și folosit efect vocal. Există două tipuri de vibrato:
-vibrato laringian, care se execută cu ajutorul laringelui.
-hammer vibrato, care se execută cu ajutorul corzilor vocale.

Cel mai folosit este vibrato laringian. Unele voci au un vibrato larg, altele au unul mărunt. Vibrato poate fi corectat doar prin conștientizarea mișcării laringelui (sus-jos), comandând laringelui să se miște mai repede sau mai încet în funcție de cum dorim să fie vibrato: mai larg sau mai mărunt.
Hammer vibrato se execută prin apropierea foarte rapidă a corzilor vocale. Este destul de greu de executat și în general nativii cu acest gen de vibrato îl folosesc. Puteți încerca hammer vibrato imitând o oaie (beeee).

Voci care îl folosesc: LP, Labrint, Jessie J, Sia, solistul trupei Bee Gees.

2. Vocal fry (creak, fry falloffs, vocal fry compression sau creaking)

Este un zgomot produs prin închiderea și deschiderea corzilor vocale într-o succesiune rapidă, ca un mârâit/scârțâit. Sunt efecte ce se folosesc în atacul sunetului, dar și la finalul lui în cazul vocal fry sau creak, și chiar în mijlocul frazei vocale, așa cum este vocal fry compression sau creaking, acestea sunând ca un „distors” foarte fin, dar nu este distors!!! De obicei aceste efecte se folosesc atunci când cântăm în nuanțe mici (piano) și transmit o stare de emoție. Ele pot fi folosite în general în emisiile head și chest.
Vocal fry sau creak este un efect la modă acum, folosit foarte mult de artiști precum Sia, Jessie J, Christina Aguilera, Sam Smith, Adele, Labrinth, etc.

3. Grace notes, slashes notes, down slash, up slash

Sunt efecte ce se folosesc în atacarea sunetului sau la finalul cuvântului.
Sunt așa numitele note luate pe dedesubt sau apogiaturi scurte în termeni muzicali. În muzica pop sau canto muzică ușoară, atacul sunetului de obicei nu este drept, ca în canto clasic. Down slash sau grace notes sau slashes notes este varianta cea mai folosită în atac.
Up slash este un efect care se folosește atât la atac de sunet, cât și la finalul lui și sună că un chiot sau oftat. Practic este o desprindere din vocea de piept și trimis sunetul în voce de cap.

Artiști care folosesc acest efect: Miley Cyrus, James Arthur, Sam Smith, Michael Jackson, etc.

4. Break vocal

Un efect de asemenea la modă, break vocal condiționat este un artificiu pentru atac și execuția lui se face prin ruperea vocii controlată. Adică atacul se face în voce de cap cu o trecere bruscă în voce de piept pe un interval de cvartă mărită.

Artiști care folosesc break vocal: Miley Cyrus, Adèle, Sam Smith, Christina Aguilera, John Legend, Bruno Marș, Michael Jackson, etc.

5. Atacul de glotă

Este un atac al sunetului foarte des folosit și sună ca un accent pus pe primul sunet.
Glota situată deasupra corzilor vocale, prin folosirea ei, presează corzile vocale și le închide perfect, creându-se un pocnet la nivelul lor. Pentru a exersa atacul de glotă puteți rosti separat de două ori vocală „o”, că și cum v-ați mira când descoperiți ceva interesant: o-o!

6. Distorsion (distors)

Distorsul se execută cu ajutorul epiglotei, iar poziția gâtului trebuie să fie aceeași că la emisia nazală (twang). Se aude că o răgușeală pe un sunet cântat cu agresivitate.
Acest efect se folosește foarte mult în muzica rock, dar și în muzica pop.
Este nevoie de multă implicare emoțională pentru execuția acestui efect sau nervozitate și uneori chiar și o încordare a corpului.

Pe lângă efectul distors, în muzica rock se mai folosesc și alte câteva efecte vocale cum ar fi: rattle, growl, grunt, screams.

7. Ornamentațiile, agilitățile, sau improvizațiile sunt de asemenea cuprinse în capitolul efectelor vocale

Improvizațiile agile sunt o succesiune de sunete executate într-o manieră foarte lejeră în toate emisiile existente și cu o rapiditate foarte mare. Practic laringele trebuie să aibă o mișcare foarte mobilă în executarea agilităților. Studiul ornamentațiilor este extrem de important să se facă pe o durată lungă de timp, necesitând multă răbdare, iar execuția lor trebuie să fie făcută cu o mare acuratețe intonațională. De asemenea, studiul agilităților ajută foarte mult la educarea mișcărilor laringelui, la început controlate, mai târziu ele devenind automate. Efectele vocale executate într-un mod armonios pe o tehnică a emisiilor implementată corect ajută interpretul să își contureze un stil vocal propriu. Vocea fără efecte este o voce albă, fără personalitate, deci este obligatorie folosirea și studierea lor pentru un stil vocal cu personalitate.

Articole pe categorii

Ultimele articole

Share: