Tipologii de probleme vocale în canto pop
De multe ori, probabil, te-ai întrebat: „Ce e în neregulă cu vocea mea?” și tot probabil că nu ai știut răspunsul la întrebare.
Redau mai jos diversele tipuri de defecte, neajunsuri sau stadii de studiu în care se află elevii cu care venim în contact la prima evaluare:
- Cântatul într-o singură emisie vocală (interpretare monotonă)
- Nazalizare – defect vocal care duce în timp la îmbolnăvirea corzilor vocale (a se face distincție între nazalizare, care este un defect vocal și emisia nazală, care este o poziție sau emisie ce trebuie obligatoriu folosită în pop music)
- Vibrato larg (imposibilitatea laringelui de a se mișca mai rapid)
- Vocale deformate (toate vocalele au aceeași deschidere spre vocala „Ă”)
- Cântatul exclusiv în emisie metalică sau cântatul foarte tare (folosirea excesivă a rezonatorilor și emiterea sunetelor doar în poziții mixte)
- Cântatul doar în emisii nonmetalice sau cântatul foarte încet (folosirea exclusivă a emisiilor nonmetalice și imposibilitatea executării și a îmbinării cu emisiile metalice: belt sau nazal)
- Crearea unor automatisme (cântatul ultimei vocale din diftong sau vibrato pe prima vocală din diftong dar și pe ultima)
- Lipsa efectelor pentru atac și final (manieră dreapta de cânt, inexpresivă)
- Frica de acut (din lipsa tehnicii vocale, vocea are un ambitus limitat în registrul acut)
- Împingerea sunetelor în registrul grav sau acut (lipsa de tehnică face că registrul grav sau acut să fie limitat)
- Absența vibrato-ului (voce albă, inexpresivă, laringe inflexibil)
- Voce prea vibrată (imposibilitatea interpretului de a-și putea controla mișcările laringelui)
- Imposibilitatea execuției inflexiunilor vocale, ornamentații sau agilități (laringe inflexibil)
- Disfonia vocală, problemă foniatrica patologică care are nevoie de diagnosticare, tratament și terapie vocală (imposibilitatea corzilor vocale de a-și îndeplini într-un mod corect funcția de producere a sunetului, apariția unui șuierat în vorbire și cântare sau neînchiderea corzilor vocale în emisiile de piept, nazal sau belt)
- Tracul de scenă (emoția excesivă ce nu poate fi controlată înaintea unei manifestări artistice)
- Teama de penibil și absența interpretării vocal-scenice (cântatul inexpresiv, fără mișcare scenică și emoție creativă)
- Imposibilitatea schimbării emisiilor în timpul cântatului (imposibilitatea alternarii emisiilor vocale sau mișcări musculare ce nu au devenit automatisme din lipsa de studiu)
- Execuția precară a emisiilor vocale și apariția durerilor și a disconfortului la nivelul tractului vocal (lipsa de tehnică și lipsa mișcărilor musculare automate de la nivelul tractului vocal)
- Dicție precară în limba engleză
- Dicție precară în limba română
- Respirație deficitară și lipsa de dozare a aerului în timpul cântatului și lipsa de susținere a diafragmei (respirație toracică, lipsa studiului exercițiilor de respirație inter-costo-diafragmatică)
- Afonie (necorelarea creierului cu urechea și corzile vocale)
- Mișcările musculare la nivelul feței tensionate și repercutarea lor la nivelul musculaturii aparatului fonator (neajunsuri de tehnică vocală sau „cântatul din gât”- forțarea musculaturii pentru ca sunetele să iasă)
- Cântatul inexpresiv stilistic vocal și scenic
- Lipsa stilului vocal (interpretare fără o amprentă personală sau mai potrivită ar fi expresia: „voce comună”)
- Abordarea unui repertoriu care nu se încadrează în registrul vocal
- Poziții anormale ale capului ex. capul pe spate din dorința de a cânta sunete înalte
- Manieră clasică de cânt, datorată unui repertoriu care nu mai este actual, dar și din lipsa de informație legată strict de execuția unei tehnici de cânt moderne
- Poziția de distinct twang a gâtului indiferent de registrul în care se cântă și imposibilitatea de a crea diversitate din cauza instalării acestui automatism
- Deschiderea gurii excesiv de mult indiferent de registrul în care se cântă
Concluzie
Ca și profesor de canto realizezi la fiecare curs, că fiecare student este unic în felul său!
Cu defecte sau calități vocale, cu caractere diferite, cu nativ mai mult sau mai puțin, concluzia este că Vocea umană este o amprentă și deci ea este unică! Cum reușim să putem evalua o voce, cum îi punem „diagnostic” și ce „tratament” începem să aplicăm de la prima lecție de canto, depinde de măiestria fiecărui Vocal Coach în parte. Este foarte important să identifici de la bun început calitățile vocii, defectele ei, și bineînțeles stadiul la care se află cursantul: începător, mediu, avansat sau master, că să poți proiecta o schemă sau o diagramă ce trebuie întotdeauna să aibă o traiectorie ascendentă în privința vocii pentru care o gândești.